Een artikel in de ForYOU over CITTI coaching: Doe waar je blij van wordt!

Je bent niet meer gelukkig in je relatie, je baan of met je leven. Je hebt het gevoel dat je op een druk kruispunt beland bent en een keuze moet maken, maar je hebt geen idee welke kant je op moet. Aan de ene kant verlamt het je en aan de andere kant voel je de onzekerheid en stress in je lijf groter worden.

Soms lukt het je niet om er zelf uit te komen en heb je een duwtje nodig om weer in beweging te komen. Een klankbord, iemand die je een spiegel voorhoudt en je weer inzicht geeft in je eigen wensen en verlangens. Je leert om te luisteren naar jezelf en naar je lijf, naar je eigen gevoel.

Als coach komt Kitty van Straten dit dagelijks tegen. ‘Mensen zitten vaak vast in gewoontes en patronen en zijn vergeten wat ze zelf echt belangrijk vinden. Stress zie je bij alle leeftijden. Ook jongeren krijgen al met keuzestress of burn-out te maken.’

Kitty werkt intuïtief en oplossingsgericht. ‘Niet het probleem, maar de oplossing neem ik als uitgangspunt. Wat gaat er wel goed? Wat is belangrijk voor je en wat wil je realiseren? Problemen loslaten en stilstaan bij wat je hart je ingeeft, zodat je kunt kiezen voor wat je werkelijk wilt. Graag ga ik met je naar buiten. In de natuur doe je een beroep op al je zin­tuigen, kom je uit je hoofd en bij je gevoel. Ik help je om weer in beweging te komen. Letterlijk én figuurlijk.’

Cliënten zien oplossingen en mogelijkheden, waardoor het zelfvertrouwen toeneemt en een kort coachtraject snel resultaat geeft.

Hoe blijf je geestelijk in topconditie?

 

Positiviteit:

Denk als een optimist. Je gedachten zijn krachten. Als je positief naar ’t leven kijkt ben je meer ontspannen en zul je meer bereiken.

Beweging:

Bewegen ontspant, voert stresshormonen af en maakt gelukshormonen aan.
Naast voldoende beweging is ook rust en gezonde voeding belangrijk.
Drink voldoende water.

Vrienden:

Samen bewegen of sporten is nog leuker. Een mens is een sociaal dier en heeft contact met andere mensen nodig. Spreek af en maak tijd voor elkaar.
Samen lachen is gezond en als het een keer niet goed gaat heb je mensen om je heen om op terug te vallen.

Rust:

Gewoon even niets doen of moeten geeft je lichamelijk en geestelijk rust.
Maak tijd voor jezelf en doe dingen waar je van geniet. Van een wandeling buiten, tot een saunabezoek of een film kijken.

Doelen stellen:

Stel jezelf een doel. Wat wil je bereiken? Je dromen waarmaken geeft je energie. Ga ervoor!

Aandacht en focus:

Leef met aandacht in het hier en nu. Doe één ding tegelijk en focus je hierop. Geniet van de kleine momenten. Krakende sneeuw onder je voeten of de eerste lentezon op je gezicht.

 

 

Laat los:

Deze schitterende boom heeft al heel wat zware winters overleefd.
In de herfst laat hij zijn bladeren los, zodat hij in het voorjaar weer vol energie nieuwe blad kan vormen. Hiermee voorziet hij zichzelf van voedsel en laat hij ons genieten van zijn pracht. Op mooie zomerse dagen geeft hij ons een plekje in de schaduw.
Wat heb jij los te laten, om door te kunnen groeien?

Blijf stress de baas.

Stress

Last van concentratieproblemen? Lusteloosheid? Vermoeidheid en lage weerstand?

Door stress stijgt je hartslag en je bloeddruk. Het kan je helpen om goed te presteren, maar teveel stress is ongezond.Stress kan zorgen voor:
-lichamelijke klachten: hoofd-, nek- en rugpijn.
-psychische klachten: prikkelbaar, eenzaamheid.
-ander gedrag:  geen zin in sociale contacten, lusteloos.
-geheugenproblemen en negatieve gedachten. Niet meer helder kunnen denken.

Er zijn veel manieren om stress te voorkomen:

Een paar tips die je direct makkelijk in de praktijk kan brengen:

  • Zorg voor een opgeruimde omgeving. Je werkt lekkerder in een opgeruimde omgeving en verliest geen tijd met onnodig zoeken.
  • Zorg voor een realistische planning en plan ook pauzes in.
  • Neem ook als je druk bent een pauze. Na een pauze ben je productiever.
  • Stel prioriteiten.
  • Stel niet uit.
  • Doe één ding met aandacht. Door je te focussen, werk je effectiever. Laat je niet afleiden door e-mails, tweets en whatsapp.  Ons brein is niet in staat om te multitasken.
  • Voorkom tijdsdruk. Zorg voor een goede voorbereiding en vertrek op tijd. Haast geeft stress.
  • Zorg voor voldoende beweging in de frisse lucht.
Multitasken
  • Uit de Quest van april 2016; Door Claire van der Meer.

‘Niemand kan multitasken’. Universiteitshoogleraar psychologie Paul A. Kirschner van de Open Universiteit in Heerlen laat er geen twijfel over bestaan. ‘De kans dat jij in staat bent om te multitasken is net zo groot als dat je honderd meter kunt sprinten onder de negen seconden: een normaal mens kan dat niet’. Hij noemt multitasken een ‘cognitieve onmogelijkheid’: ons brein kan simpelweg niet meer dan één informatieverwerkend proces tegelijk aan.

Lopen en praten
Maar je kunt toch lopen en praten tegelijk? Dat is toch multitasken? Vergeet het maar. Dat komt volgens Kirschner omdat lopen een geautomatiseerd proces is. Je doet het zonder erbij na te denken. Dat merk je als je op straat in gesprek bent en je zomaar van de stoep kukelt of tegen een lantaarnpaal loopt. En misschien heb je aan den lijve ondervonden dat fietsend whatsappen ook niet goed gaat. Zodra het automatische proces (fietsen) wordt verstoord door een onverwachte gebeurtenis (een overstekende voetganger), gaat het mis.

Kirschner geeft een ander voorbeeld: een drummer kan prima drummen en een sigaret roken en ondertussen met iemand praten. Behalve als de gitarist opeens van maat verandert. Dan gaat het fout: de drummer kan niet meer op de automatische piloot handelen.

Volgens Kirschner blijkt uit de meeste wetenschappelijke onderzoeken dat de mens niet kan multitasken. Hij verwijst bijvoorbeeld naar een studie in een autosimulator. Proefpersonen die te veel alcohol hadden gedronken ‘reden’ stukken beter dan nuchtere mensen die tijdens het rijden een telefoongesprek moesten voeren (het maakte niet uit of ze handsfree belden of niet). Zodra je moet focussen op twee bezigheden (praten en autorijden) gaat het de verkeerde kant op. De nuchtere bellers veroorzaakten in de simulator meer ongelukken dan de dronkenlappen. Ze hadden minder van de omgeving gezien en de bellers die niet gedronken hadden remden minder nauwkeurig.

Tijdverlies
De ‘multitasker’ bestaat dus niet, je kunt hoogstens wat beter zijn in het schakelen tussen bellen en op de weg letten, dat heet task-switching. Toch verlies je daar sowieso tijd mee. Onze hersenen kunnen namelijk niet direct verder als je teruggaat van het een naar het ander. Vergelijk het met het lezen van een moeilijk boek. Als je weer opnieuw begint moet je soms een bladzijde terug. ‘Dat is je penalty omdat je probeert te multitasken’, vertelt Kirschner. Hij raadt aan: ‘probeer eerst de ene taak af te maken, en daarna verder te gaan met de volgende’.

Vrouwen kunnen beter multitasken, toch?
Het vooroordeel dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen slaat volgens Kirschner dus nergens op: niemand kan multitasken. Maar het cliché komt wel ergens vandaan. Vrouwen waren vroeger (en vandaag ook nog vaak) verantwoordelijk voor huishoudelijke taken als strijken, koken en voor de kinderen zorgen – en dat allemaal tegelijk.

Als hun mannen al die taken een dagje op zich moeten nemen (bijvoorbeeld tijdens een papadag) loopt het hele huishouden in de soep. Conclusie: mannen kunnen niet multitasken. Maar zo simpel ligt het niet, zegt Kirschner. ‘Vrouwen doen nou eenmaal vaker de was en de strijk en koken meer. Dat betekent dat deze processen voor hen meer routine zijn.’

Toch gaat ook een vrouw net zo hard als een man de mist in als er iets onverwachts gebeurt. ‘Als een vrouw aan het strijken is en haar kind valt aan de andere kant van de kamer, gaat ook bij haar gewoon de strijkbout door het overhemd heen’.

 

Prachtig en gezond weer!

 

Wandelen houdt je hart gezond, het versoepelt je gewrichten en geeft je zuurstof. Wandelen helpt tegen stress.

Een wandeling is de ideale manier om je gedachten te verzetten. Als je piekert over iets of je bent op zoek naar inspiratie … ga wandelen!

Het is de snelste en eenvoudigste manier om jezelf op andere gedachten te brengen. Tijdens het wandelen wordt  de bloedtoevoer naar de hersenen gestimuleerd. Dat zorgt ervoor dat je een helder hoofd krijgt, maar ook dat je je hoofd kan leegmaken. Het is tegelijk een uitgelezen methode om stress te reduceren. Je geest krijgt de kans om met een nieuwe blik naar de dingen te kijken.

In combinatie met coaching ervaren mensen snel een beter gevoel van welzijn en minder angstgevoelens. Verder heeft wandelen een positieve invloed op je nachten, want het bevordert de kwaliteit van je slaap.

Heb je vragen op het gebied van stress of balans in privé-werk?  Kijk rustig rond op mijn site, vul een contactformulier in of bel. 06-44798922

Een intake is gratis. We kijken welk coachingstraject het beste aansluit bij jouw persoonlijke situatie.